الإبداع الإبلاغيّ في النصّ البلاغيّ – سورة التكوير نموذجًا

0
7

الإبداع الإبلاغيّ في النصّ البلاغيّ – سورة التكوير نموذجًا

عزّة عدنان أحمد عزّت

قسم اللغة العربيّة || كلية العلوم الإنسانيّة || جامعة زاخو || العراق

DOI PDF

[tabs slidertype=”top tabs”] [tabcontainer] [tabtext]الملخص:[/tabtext] [/tabcontainer] [tabcontent] [tab] عالجت سورة التكوير حقيقتين من حقائق العقيدة في مجموعتين: إحداهما: تبدأ بأوَّل السورة، وتنتهي بانتهاء الآية الرابعة عشر، وتتحدّث عن القيامة وما يصاحبها من انقلابٍ كونيٍّ هائل كامل شامل للأوضاع والأشياء، ويلحظ فيها قلّة نسبة المقطع الصوتيّ الطويل المفتوح (ص ح ح) الذي لم يمثِّل إلّا (8.06%) في حين تجاوزت نسبة المقطع الصوتيّ القصير المفتوح (ص ح) الـ (56.45%) فضلًا عن نسبة المقطع الصوتيّ القصير المغلق (ص ح ص) التي بلغت (35.48%)؛ لِيصوِّرا بهذه الموسيقى المصاحبة سرعة الحركة، ويرسما حركةَ المشهد الجانحة التي انطلقت من عقالها، فراحت تقلب كلَّ شيء وتنثره، فتهيّج الساكن، وتروّع الآمن بإيقاعها السريع هذا. الأخرى: تبدأ بالآية الخامسة عشرة، وتنتهي بانتهاء السورة، تعالج حقيقة الوحي، وصفة النبيّ (صلى الله عليه وسلم)، وشأن القوم المخاطبين وتؤكِّد صدق الرسول (صلى الله عليه وسلم) فيما يُبلّغ عن ربّه، وتبيِّن أنَّ القرآن أُنزِلَ ليكونَ هدايةً وذكرًا لجميع العالمين حتى تقوم الساعة، انتهت فواصل الآيات الأربعة الأولى منها بالمقطع الصوتيّ المغلق (ص ح ص) بصوت (السين)، الصفيري المهموس، وهو أخفُّ شدّة من (التاء) المهموس الانفجاريّ المستخدم في فواصل الآيات الأولى في السورة؛ ليُناسبَ الحال، وانتهت الآيات الأخيرة بالمقطع الصوتيّ الطويل المغلق (ص ح ح ص) بصوتيّ (الميم) و(النون) المسبوقين بصائتيّ (الياء)، و(الواو) وفيهما رقَّة وغُنّة تنسجم والحالة الثالثة: الإقناع بالرسول (صلى الله عليه وسلم)والقرآن والوحي، وتناغم معها انخفاض الأصوات الشديدة من (24%) في المجموعة الأولى إلى (20%) في المجموعة الثانية. واتضحَ أثرُ الإيقاع من خلال الأصوات المستعملة في المقاطع الصوتيّة: المفتوحة والمغلقة، القصيرة والطويلة، فضلًا عن تنوّع الصيغ الصرفيّة (المجرّدة أو المزيدة، المبنيّة للمعلوم، أو المبنيّة للمجهول) وأثرها الدلاليّ والصوتيّ ولاسيّما في القراءات القرآنيّة المتنوّعة. الكلمات المفتاحية: الصوت، المقطع الصوتي، الصوائت، الصوامت، الدلالة، السياق، الإيقاع، موسيقى.[/tab] [/tabcontent] [/tabs]

The Creativity of the Reporting in the Rhetorical Text

[tabs slidertype=”top tabs”] [tabcontainer] [tabtext]Abstract: [/tabtext] [/tabcontainer] [tabcontent] [tab]Every Qur’anic surah has a different specificity than others, Surat Al-Takwer deals with two facts of the doctrine in two parts: the first starts with the early begging of the verse and ends of verses (1-14), which talks about the Doomsday and the accompanying of a massive universe reduction and the fall of all the surroundings things and entities. What observe is that the long-open syllable (C V V) only accounted for (8.06%) of the syllables, while the ratio of short-open syllable (C V) was above (56.45%), and the percentage of the short –closed syllable (C VC) touched (35.48%). All these portrayed with what looks like accompanied music, the agility of the drastic scene and the enormous revolution that turns everything upside down and spread it,so it aggravates the stable and torments helpless people with its rapid rhythm. The second part starts of verses (15-29), and it confirms the sincerity of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) in the reporting of his Lord, and shows that the Qur’an was sent to be a guide and an admonition to the whole world until the Judgment Day. We found that the ending intervals in the first four verses that address the truth of the afflatus and the role of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), and the characteristics of the addressed people end up in the closed syllable (CVC) with the explosive voice of (S) which is voiceless alveolar fricative with a whistling lighter and less intensive than the extreme explosive (t) sound which is used in the intervals of the verses of the first part to fit the situation. In the other hand, the last verses ended with the long closed Syllable (CVVC) with the sound (M) and , preceded by two voiced and mild (Ya) and (Waw) and they have a harmony with the third situation: the persuasion of following the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), the Qur’an and revelation, which have a harmony with the decline of strong sounds from (24%) In the first part to (20%) In the second part. The effect of the rhythm was evident in terms of the lexical level, or morphological level or in terms of grammatical compositions as well as the qualities and the outlets of its sounds were obvious. Then it became apparent that the rhythm of the used voiced and the voiceless sounds in the syllables (opened or closed; short or long) was significant. In addition it is doubtless that the morphemic forms (bases or derived, passive or active) have a semantic and vocal effect, especially in the various Qur’anic readings.  Keywords: Voice – syllable – vowels – consonants – context – semantics – music.[/tab] [/tabcontent] [/tabs]