المَعريِّ
Building of the Simile in Dar’iat Abi Alaa Al- Marie
Haneen Shaker Al- Sharif
College of Arabic Language and Literature || Umm Al- Qura University || KSA
Abstract: This study dealt with the building of the Simile in Dar’iat Abi Alaa Al- Ma’arri. Dar’iat means Poems that describe the armor. It has been printed and attached to the divan of (Saqt Al- Zand), in which Al- Ma’arri describes the armor and its benefits. The importance of such theme is attributed to the quality of the literary material within the Second Abbasid era.
Also, it refers to that Abi Al- Alaa Al- Ma’arri – Despite him being blind- has a special character in building of the Figure of speech. Although such divan is small in size, it considered to be a Fertile ground for study as the poetic text in it is full with the varied rhetoric secrets.
The aim of this study is to apply this theoretical rhetoric lesson, as well as identify the elements of creativity in meanings building at Al- Ma’arri. Also, it aims to highlight his experience via his formation to the Figure of speech and the role of the art of figures of speech in meaning formations.
The study was based on two sections, the first dealt with the theoretical side of the study with a brief look at the life of Al- Ma’arri and Dar’iat and the Figure of speech and its importance.
The second section is the practical aspect, dealing with the building of the Simile
The study reached to that Dar’iat was one of the best models that provided by Al- Ma’arri, and it represents his attitude towards isolation, and this isolation reflected in his phrases.
Keywords: Dar’iat- Al- Ma’arri – Simile
بناءُ التشبيه في دِرْعيَّاتِ أبي العلاءِ المَعريِّ
حنين شاكر الشريف
كلية اللغة العربية وآدابها || جامعة أم القرى || المملكة العربية السعودية
المستخلص: تناولت هذه الدراسةُ بناءَ التشبيه في درعيَّات أبي العلاء المَعرِّيِّ، والدرعيَّاتُ هي: قصائدُ وصَفَ بها الدرعَ، طُبِعت مُلحَقةً بديوان (سَـقْـط الزَّنْد)، يصِفُ فيها المَعريُّ الدرعَ وفوائدَها.
وأهميةُ هذا الموضوع ترجِع إلى جودة المادة الأدبيَّة في العصر العباسي الثاني، وأن الصورة الفنيَّة لدى أبي العلاء المَعرِّيِّ –الكفيف- لها طابعٌ خاصٌّ، ثم إن هذا الديوان على الرغم من صِغَره إلَّا أنَّه مليءٌ بالأسرار البلاغيَّة المتنوِّعة.
أما الهدفُ من هذه الدراسة؛ فهو: الكشفُ عن عناصر إبداع المعري، وإظهارُ تجربته من خلال صياغته لصوره البيانيَّة.
وقامت الدراسة على مبحثين:
– يتناول الأول الجانب النظري للدراسة بإطلالة موجَزة على حياة المَعرِّي، والدرعيَّات، والصورة الفنيَّة.
– أما الثاني فهو الجانب التطبيقي، وتناول بناءَ التشبيه في الدرعيَّات: تشبيه المَعرِّيِّ للدرع، والدارع، وقَتير الدرع، وأدوات الحرب.
وقد خلُصت الدراسةُ إلى أن الدرعيَّات كانت تُشكِّل اتجاهًا رمزيًّا سَلَكه المَعرِّيُّ للإشارة إلى عُزلته، فانعكس إحْكام نَسْج درعه على ألفاظه، فتضافرت الفنونُ البلاغيةُ في الكشف عن براعة الشاعر، وإحْكامه لدروعه التي لازَمَها.
الكلمات المفتاحية: المعري، الدرعيات، التشبيه.