السبت, يوليو 27, 2024
spot_img
Homeابحاث منشورة بالمجلة العربية - متعددة التخصصاتاعداد 2019النداء: أنماطه ودلالاته، في ديوان (الشعاع) للشاعر: وليد الأعظمي

النداء: أنماطه ودلالاته، في ديوان (الشعاع) للشاعر: وليد الأعظمي

Vocation; Its Styles and Indications in Divan “Alshoaa”
  for poet ” Walid-Al-Adhami”

Khalil Ibrahim Mudhebi Al-Kubaisi

Directorate of Education Anbar ||  Ministry of Education ||  Anbar  ||  Iraq

DOI PDF

Tab title
The research dealt with the phenomenon of the vocation as a manner that has grammatical and rhetorical significance or connotation at Arab scholars (scientists), and how poets use the energies of style to express what they want to raise in the hearts of the recipients: readers or listeners. Such as the supplication phenomenon is striking in the stylistic poet, and this was obvious at the Iraqi poet” Walid Al-Adhami ‘ in his divan “Alshoaa’ and the vocation came varied in:  -The nature of vocative, as appeal or supplication of the Prophet, peace and blessings of God be upon him, and call for the example, and the mobilization of the nation, and a call to highlight the position of the poet from the enemies of the nation and their agents, and to celebrate brave national figures. -The ability of the poet in the dramatic construction of some of his poems has become clear, although his language is direct and preaching. The poet vary between the different vocative manners, and tools, although “Ya” is the most used tool. The rhetorical images were few, and the expressive suggestions were rare for the poet’s desire for public enthusiasm. Keywords:  Vocation, Grammar, Rhetoric and Poet.

 

النداء: أنماطه ودلالاته، في ديوان (الشعاع) للشاعر: وليد الأعظمي

خليل إبراهيم مضحي الكبيسي

مديرية تربية الأنبار  || وزارة التربية والتعليم || الأنبار || العراق

Tab title
تناول البحث ظاهرة النداء كأسلوب له دلالاته نحويًّا وبلاغيًّا عند علماء العربية، وكيفية استخدام الشعراء لطاقات الأسلوب في التعبير عما يريدون أن يستثيرونه في نفوس المتلقين: قراءً أو مستمعين، وكان ديوان الشعاع للشاعر العراقي وليد الأعظمي (1930-2004) تطبيقًا لدراسة أسلوب النداء, إذ مثل النداء ظاهرة لافتة في أسلوبية الشاعر فجاء النداء متنوعًا في:  طبيعة المنادى، فجاء مناجاة للحبيب صلى الله عليه وسلم، والدعوة للاقتداء به, واستنهاضًا للأمة, ونداءً يبرز موقف الشاعر من أعداء الأمة ومن أعوانهم, واحتفاءً بشخصيات وطنية شجاعة. وقد اتضحت مقدرة الشاعر في البناء الدرامي لبعض قصائده، وإن جاءت لغته خطابية مباشرة ووعظية, فناسبها الاعتماد على أساليب النداء. وقد نوع الشاعر بين أساليب النداء المختلفة، وبين أدواته، وإن كانت (يا) هي الأداة الأكثر استعمالاً. كانت الصور البلاغية قليلة، والإيحاءات التعبيرية نادرة لرغبة الشاعر في حماس الجماهير باللغة المباشرة. الكلمات المفتاحية: النداء – النحو – البلاغة – الشعر.
مقالات ذات صلة
- Advertisment -

الأكثر شهرة