الأحد, مايو 5, 2024
spot_img
Homeاعداد 2023حديث القرآن عن الأبرار والفجَّار في سورة المطففين؛ دراسة بلاغيَّة تحليليَّة

حديث القرآن عن الأبرار والفجَّار في سورة المطففين؛ دراسة بلاغيَّة تحليليَّة

المطففين

المطففين

Mentioning of the Righteous and the Wicked in Surat Al-Mutaffifin in the Quran;
An Analytical Rhetorical Study

Dr. Meshal Fehan Ballash Al-Osaimi

Ranya University College | Taif University | KSA

Abstract

Abstract: The research aims to investigate Surat Al-Mutaffifin, which consists of thirty-six verses, rhetorically and analytically, in an attempt to answer some pressing questions as follows; how can studying Surat Al-Mutaffifin rhetorically answer questions like: why is an entire Quranic Chapter dedicated to fraudulency in (weighing and measuring)? What is the true meaning of fraudulency? What is the reality of the wicked and the righteous in this worldly life? What is the secret of balancing between them in Al-Mutaffifin Chapter by talking about fraudulency in (weighing and measuring) as a major sin? And why are there multiple names of the people of hell in the Chapter like in (the fraudulent, the wicked, the liars, the criminals, the infidels)? Is there a worldly or eschatological relationship between them? Or are they – all – names for the doer of that sin? How does the eloquence of the Qur’anic text in the Chapter achieve the goals of promising and threatening? Is there a major sin that brings a Muslim out of faith to unbelief other than associating others with Almighty God? And how the eloquence of the Qur’anic text became a faithful messenger, that delivers spiritual, psychological, and intellectual messages; for all those to whom the Qur’anic discourse is addressed, not just abstract arts and ornaments that are meant for themselves?

The research, also, attempts to confirm that the Qur’anic rhetoric is a representation of the same meanings, so it is not possible to separate – in any way – between the scope of meanings and that of rhetoric because when practicing analysis there are no spaces separating them, both of them are intermingled and united, and extends to include all the Qur’anic text completely, when the analytical practice of a particular verse extends those scopes, and extends to the rest of the total text, detailing the general, or revealing the ambiguous, in operations of parallelism, intersection, and integration, which filters one interpretation, or displaces another, or combines between a number of interpretations under the umbrella of textual probability; encompassing the other textual processes that reveal intermingling and integration of both scopes, in an effort to form more mature interpretations when this practice becomes active.

Keywords: the righteous – the wicked – the fraudulent (in weighing and measuring).

المطففين

حديث القرآن عن الأبرار والفجَّار في سورة المطففين؛ دراسة بلاغيَّة تحليليَّة

د/ مشعل بن فيحان بن بلاش العصيمي

الكلية الجامعية برنية | جامعة الطائف | المملكة العربية السعودية

الملخص

المستخلص: يتناول البحث سورة (المطففين)، وآياتها ست وثلاثون آية، دراسة بلاغيَّة تحليليَّة، محاولًا الإجابة عن أسئلة تطرح نفسها؛ كيف يمكن للدِّراسة البلاغيَّة لسورة المطففين أن تجيب عن أسئلة؛ من مثل: لِمَ خُصِّصَتْ سورة كاملة للتَّطفيف؟ وما حقيقة معنى التَّطفيف؟ وما حقيقة الفجَّار والأبرار في الدُّنيا؟ وما سرُّ الموازنة بينهما في تلك السُّورة (المطففين) من خلال الحديث عن (التَّطفيف)؟ ولِمَ تعددت أسماء أهل النَّار في السُّورة: (المطففين ـــ الفجَّار ـــ المكذبين ـــ المجرمين ـــ الكفَّار)؟ وهل ثمَّة علاقة دنيويَّة، أو أخرويَّة بين هؤلاء؟ أم أنَّها ـــ جميعًا ـــ أسماء لمُقْترِف ذلك الذَّنب (التَّطفيف)؟ وكيف حقَّقت بلاغة النَّص القرآني في السُّورة غاية الوعد وغاية الوعيد؟ وهل هنالك كبيرة تُخْرِجُ المسلمَ من حظيرة الإيمان إلى الكفر غير الشِّرك بالله تعالى؟ وكيف صارت بلاغة النَّص القرآني رسولًا أمينًا، وصلة رُوحيَّة، ونفسيَّة، وذهنيَّة؛ لكلِّ مَن وُجِّه إليه الخطاب القرآني، لا فنونًا تجريديَّة، وحلي تراد لذاتها؟

كما أكَّد البحث أنَّ البلاغة القرآنيَّة تمثيل للمعاني ذاتها، فلا يمكن الفصل ــــ بأيِّ حال من الأحوال ـــــ بين دوائر المعاني ودوائر البلاغة، إذ عند ممارسة التَّحليل إذا هي إيَّاها، فلا مسافات فاصلة بينهما، فكلتاهما متلبسة متَّحدة بشِقِّها، وكذا تتَّسع الدَّوائر المتَّحدة حاضنة النَّص القرآني كاملًا، فعند الممارسة التَّحليليَّة لآية معينة تمتد تلك الدَّوائر، وتستطيل إلى سائر النَّصِّ الكلي، تستدعي منه ما يفصِّل مجملًا، أو يكشف غامضًا، في عمليات من التَّوازي والتَّقاطع والتَّكامل، الَّتي ترشِّح تأويلًا ما، أو تزيح آخر، أو تؤلف بين عدد من التَّأويلات تحت مظلَّة المحتمَل النَّصي؛ إلى آخر تلك العمليَّات النَّصيَّة الكاشفة عن التَّداخل والتَّكامل، سعيًا لتكوين رؤى تأويليَّة أكثر نضجًا كلَّما نشطت تلك الممارسة.

الكلمات المفتاحيَّة: الأبرار ــ الفجَّار ــ المطففين

المطففين

مقالات ذات صلة
- Advertisment -

الأكثر شهرة